I det traditionelle stikbold ekskluderes en spiller når
vedkommende bliver ramt. Vedkommende skal stå på sidelinjen og vente indtil
vedkommende, der har ramt en, selv bliver skudt, så er man befriet.
Børn i dag tilbringer ofte meget af deres vågne tid i
institutioner. Undersøgelser viser at børn er mindre aktive i dag og at børns
fysiske aktivitet er dalende jo lavere social klasse barnet kommer fra
(Klarlund Pedersen, s. 20). Sammenholder man dette med undersøgelser, der viser,
at opbygning af social kapital, har betydning for et barns sundhed fremadrettet,
så er der god grund til at have fokus på både fysisk aktivitet og inklusion i
institutionerne.
Ifølge Antonovsky er delkomponenterne i følelsen af sammenhæng:
begribelighed, håndtérbarhed og meningsfuldhed. I de læreprocesser/aktiviteter
børnene deltager i, skal der være en vis forudsigelighed, belastningsbalancen
skal være korrekt og barnet skal føle sig som en aktiv deltager i processen.
I det traditionelle stikbold kan man forestille sig at de
børn, der er vant til boldhåndtering og til at være aktive (god form) vil føle
at belastningen er ok. Barnet vil være aktivt og der er en forudsigelighed i
spillet som barnet kan håndtere. Barnet, der ikke er vant til boldhåndtering
eller til at være fysisk aktiv vil måske miste overblikket i boldspillet og
forudsigeligheden vil forsvinde. Barnet vil måske hurtigt blive ramt og udgå af
spillet og er dermed ikke en aktiv deltager. Følelsen af sammenhæng mistes.
Vi har vha. spilhjulet ændret på nogle elementer i det
traditionelle stikbold, så spillet tager højde for nogle af ovennævnte
faktorer.
Da det er et ganske kort forløb vi har med børnene i den
pågældende SFO er det kun muligt at registrere om den ”nye” leg har en
inkluderende effekt og dermed på den sociale dimension i bevægelseslegens 5
dimensioner (Moser og Herskind). Hvis forløbet havde strakt sig over længere
tid vil vi have mulighed for at registrere om der sker en udvikling af barnets øvrige
personlige kompetencer og praktiske færdigheder.
Hensigten er, at alle 5 dimensioner skal påvirkes i en
positiv retning vha. ændringen af den traditionelle leg, for at barnets
kropslighed påvirkes i en positiv retning.
Den sociale dimension:
Spillet er tilpasset så det ikke bliver en ”enmandspræstation”, af de børn der
er vant til boldhåndtering. Fokus flyttes til samarbejdet mellem børnene for at
få hinanden ind i spillet igen. Børnene lærer at tage hensyn til hinanden og
fællesskabet styrkes. Når barnet indgår i et fællesskab på lige vilkår med de
andre børn styrkes selvtilliden. Barnet udvikler både selvfølelse og
fællelskabsfølelse.
Den fysiske dimension:
I den tilpassede version af spillet er børnene mere aktive, de står ikke og
venter på at komme ind i spillet igen. Dette styrker deres kredsløb/kondition. Målet
er at fremme deres motorik og giver dem større bevægelseserfaring og glæde ved
at bevæge sig og dermed øge deres kropsbevidsthed.
Den emotionelle
dimension: Målet er at børnene deltager mere på lige fod og derved ikke føler
de står udenfor. Glæden ved at deltage bliver hermed større og andre følelser
kommer i spil. Spændingen i konkurrencen om hvem der vinder giver modet til at tage
chancer, og barnet oplever følelsen af glæde når det lykkes eller følelsen af ærgrelsen når
noget mislykkes.
Den sansemotoriske
dimension: Både de primære (vestibulær-, taktil- og kinæstesisansen) – og sekundære
(syns-, lugte-, høre- og smagssansen) sanser er i spil. Det er vigtigt for
barnets udvikling og læring at sanseapparatet bliver stimuleret. Ca. halvdelen af børnene, der deltager i akiviteten er børn med en diagnose (ADHD, Tourette m.m.). Disse børn har ofte en dårlig sanseintegration. Desto vigtigere er det at have fokus på stimulering af sanserne.
Vestibulærsansen har stor betydning for både den beviste og ubevidste balance. Ved løb og hurtige retningsændringer i stikbold stimuleres den ubevidste balance og rum/retningsfornemmelsen styrkes. Vestibulærsansen har ligeledes indflydelse på barnets øjenbevægelser og stimulering af sansen har betydning for barnets øjenmotorik. I forbindelse med boldspillet har det betydning for barnets evne til at bevæge sig problemfrit rundt i rummet. Stimulering af vestibulærsansen har desuden betydning for barnets evne til at koncentrere sig og være opmærksom (Kirk, s. 11-13).
Vestibulærsansen har stor betydning for både den beviste og ubevidste balance. Ved løb og hurtige retningsændringer i stikbold stimuleres den ubevidste balance og rum/retningsfornemmelsen styrkes. Vestibulærsansen har ligeledes indflydelse på barnets øjenbevægelser og stimulering af sansen har betydning for barnets øjenmotorik. I forbindelse med boldspillet har det betydning for barnets evne til at bevæge sig problemfrit rundt i rummet. Stimulering af vestibulærsansen har desuden betydning for barnets evne til at koncentrere sig og være opmærksom (Kirk, s. 11-13).
Taktilsansen er med til at præcisere bevægelser og føle
tryghed ved egen krop og andres berøring af kroppen. I den reviderede udgave af
stikbold skal børnene holde ved hinanden for at blive befriet. Herved
stimuleres taktilsansen. Taktilsansen bliver ligeledes stimuleret via
underlaget, så man kan vælge at spille på et ujævnt underlag, eksempelvis
udenfor for at stimulere denne sans yderligere (Kirk, s.16-17).
Kinæstesisansen har ligeledes betydning for præcisering af barnets
bevægelser og muskeltonus. Sansen er afhængig af at barnets taktil- og
vestibulærsans fungerer optimalt. Sansen er bl.a. afgørende for at barnet kan
bedømme kasteafstande, har rum/retningsfornemmelse, kan bedømme egen
muskelkraft samt at barnet i det hele taget har en god kropsbevidsthed. I
stikbold stimuleres barnets kinæstesisans ved at det skal øver sig i at kaste
præcist, barnet skal kunne flytte sig i forhold til de andre. Når barnet i den
reviderede udgave af spillet skal befries skal det kunne bevæge sig sammen med et
eller flere børn både forlæns, baglæns og sidelæns, herved stimuleres
rum/retningsfornemmelsen (Kirk, s. 19-21).
Den kognitive
dimension: I den reviderede udgave af spillet stilles der anderledes krav
til barnets deltagelse. I stedet for at udgå skal barnet via de nye regler,
være med til at befri sig selv og andre. Barnet lærer at vurdere situationen,
tænke sig til løsninger og handle ud fra de gældende regler.
Litteratur:
Kirk, Anne Katrine m.fl. (2004): Sanser i børnegymnastikken,
DGI.
Pedersen, Bente Klarlund (2005): Børn & motion, Nyt Nordisk
Forlag Arnold Busck A/S, Kbh.
Hejsa gruppe
SvarSletJeg er i tvivl om jeg går nok i dybden. Skal jeg gå ind i spilhulet og beskrive hvilke overvejelser vi har gjort os omkring de specifikke ændringer? Jane
Mht. mit spørgsmål ovenover, så har jeg tilføjet lidt i parentes i det indlæg hvor vi har beskrevet spilhjulet. Ved stadig ikke om det er nok, ellers må jeg tilføje senere. Jane
SvarSletJeg synes det ser fint ud Jane - vi kan tilføje i selve opgaven. Jeg synes bare at vi går ind og laver en generel forklaring på hvordan vi har vendt legene om - idet det er en grundtanke med dette projekt - så det giver for mig igen mening at vi skriver noget om det til hver aktivitet her på bloggen. // Den rigtige Louise ;)
SvarSlet