Antonovsky og flow

Flow Csikszentmihaeyi 

At være i flow er noget vi ikke er fuldt bevidste om. Når man er i flow,er det en tilstand. Man kan befinde sig i et flow, når man udfører en arbejdsopgave, leger en leg eller sidder og læser en bog. Man er fuld optaget af det man laver og glemmer tid og sted i kortere og længer tid.[1]  
At være i flow er en stærk leve i nuet oplevelse. Udfordringerne passer til barnets færdigheder og udfordringerne fremkalder ikke kedsomhed eller angst hos barnet. Oplevelse af flow er essentiel for kvalitet i børns opvækst.[2] Flow kan opstå i en inkluderende leg som er iværksat af pædagogen, hvor barnet er helt optaget af legen og derved kommer i flow.
Kendetegn på flow
  • Balance mellem udfordring og færdigheder. Flow opstår, når den enkeltes evner svarer til de mål, der er sat.
  • Handlingsrettet opmærksomhed. Flow indebærer et totalt engagement .
  • Fravær af jegcentreret holdning. Opmærksomheden er kun rette mod selve opgaven.
  • Klart definerede mål for aktiviteten. Dette er vigtig, fordi et tydeligt mål gør det muligt at satse helhjertet på det, der skal udføres.
  • Uforbeholden støtte og feedback fra omgivelserne eller fra os selv, der giver os mod til at fortsætte med den opgave, vi er i gang med, idet vi får bekræftet, at vi er på vej .
  • En følelse af kontrol ledsaget af en tro på, at vi gør det rigtige.
  • Fuldstændig koncentration om selve opgaven.
  • Ændring af tidsoplevelsen.
  • At være i flow er en autotelisk oplevelse (af gr. Auto=selv, telos=mål ). Med dette menes, at aktiviteten er et mål i sig selv.     
Følelsen af sammenhæng  Antonovsky
Der er tre hovedelementer i følelse af sammenhæng: Begribelighed, håndterbarhed, og meningsfuldhed.

Begribelighed:
At man oplever informationer sammenhængende og struktureret, at ting omkring en virker tydelige og ikke som kaotisk og tilfældige. Begribelighedsfølelsen er når man forventer, at de ting som man i fremtiden kommer til møde, er forudsigelige eller når de kommer som en overraskelse og at de senere lader sig forklare.

Håndterbarhed:
De krav der stilles forventes der at stå ressourcer klar til. Ressourcer kan være støtte fra f.eks personer man kender godt. En person, der er i besiddese af håndterbarhed føler sig ikke offer for omstændighederne eller at livet behandler personen dårligt.

Meningsfuldhed:
De krav som stilles til livet handler meningsfuldhed om, hvor meget vil man investere af energi og hvad er værd at engagere sig i. Problemer opfattes som udfordringer. Meningsfuldhed er motivationkomponenten.[3]

 Følelsen af sammenhæng kommer fra en masse læreprocesser i gennem livet. ” Forudsigelighed lægger  grund til komponenten begribelighed. Den rette belastningsbalance lægger grund til komponenten håndterbarhed, og delagtighed i resultatet lægger grunden til komponenten meningsfuldhed”.  

 






[1] Brudal, Lisbeth F. Positiv psykologi s. 91
[2] Høyer, Bodil og Hamre, Bjørn. Pædagoguddannelsen på tværs s. 532
[3] Jensen, Torben k. og Johnsen, Tommy J. Sundhedsfremme i teori og praksis. s 88

2 kommentarer:

  1. Hej Piger
    Jeg har skriven lidt til mine to emner. Der er nok lidt stave fejl i osv. Så Jane dem må du gerne rette hvis du har lyst

    SvarSlet
    Svar
    1. Har lige rettet lidt hist og pist :-) Jane

      Slet