At være i flow er noget vi ikke er fuldt bevidste om. Når man
er i flow,er det en tilstand. Man kan befinde sig i et flow, når man udfører en
arbejdsopgave, leger en leg eller sidder og læser en bog. Man er fuld optaget
af det man laver og glemmer tid og sted i kortere og længer tid.[1]
At være i flow er en stærk leve i nuet oplevelse. Udfordringerne
passer til barnets færdigheder og udfordringerne fremkalder ikke kedsomhed
eller angst hos barnet. Oplevelse af flow er essentiel for kvalitet i børns
opvækst.[2]
Flow kan opstå i en inkluderende leg som
er iværksat af pædagogen, hvor barnet er helt optaget af legen og derved
kommer i flow.Kendetegn på flow
- Balance mellem udfordring og færdigheder. Flow opstår, når den enkeltes evner svarer til de mål, der er sat.
- Handlingsrettet opmærksomhed. Flow indebærer et totalt engagement .
- Fravær af jegcentreret holdning. Opmærksomheden er kun rette mod selve opgaven.
- Klart definerede mål for aktiviteten. Dette er vigtig, fordi et tydeligt mål gør det muligt at satse helhjertet på det, der skal udføres.
- Uforbeholden støtte og feedback fra omgivelserne eller fra os selv, der giver os mod til at fortsætte med den opgave, vi er i gang med, idet vi får bekræftet, at vi er på vej .
- En følelse af kontrol ledsaget af en tro på, at vi gør det rigtige.
- Fuldstændig koncentration om selve opgaven.
- Ændring af tidsoplevelsen.
- At være i flow er en autotelisk oplevelse (af gr. Auto=selv, telos=mål ). Med dette menes, at aktiviteten er et mål i sig selv.
Der er tre hovedelementer i følelse af sammenhæng: Begribelighed, håndterbarhed, og meningsfuldhed.
Begribelighed:
At man oplever informationer sammenhængende og struktureret, at ting omkring en virker tydelige og ikke som kaotisk og tilfældige. Begribelighedsfølelsen er når man forventer, at de ting som man i fremtiden kommer til møde, er forudsigelige eller når de kommer som en overraskelse og at de senere lader sig forklare.
Håndterbarhed:
De krav der stilles forventes der at stå ressourcer klar til. Ressourcer kan være støtte fra f.eks personer man kender godt. En person, der er i besiddese af håndterbarhed føler sig ikke offer for omstændighederne eller at livet behandler personen dårligt.
Meningsfuldhed:
De krav som stilles til livet handler meningsfuldhed om, hvor meget vil man investere af energi og hvad er værd at engagere sig i. Problemer opfattes som udfordringer. Meningsfuldhed er motivationkomponenten.[3]
Følelsen af sammenhæng
kommer fra en masse læreprocesser i gennem livet. ” Forudsigelighed lægger grund til komponenten begribelighed. Den
rette belastningsbalance lægger grund til komponenten håndterbarhed, og delagtighed i resultatet lægger grunden til komponenten meningsfuldhed”.
Hej Piger
SvarSletJeg har skriven lidt til mine to emner. Der er nok lidt stave fejl i osv. Så Jane dem må du gerne rette hvis du har lyst
Har lige rettet lidt hist og pist :-) Jane
Slet