I erklæringen hedder
det: ” almindelige skoler, som har denne
inklusive orientering, er det mest effektive middel til at bekæmpe
diskrimination, skabe trygge fællesskaber, bygge det inklusive samfund og opnå
uddannelse for alle; desuden giver de langt de fleste børn en ordentlig
uddannelse og forøger dermed hele uddannelsessystemets effektivitet og
ressourceudnyttelse[1]
Ovennævnte har
både et individuelt og et samfundsmæssigt perspektiv. I bekendtgørelse om krav til indholdet af
mål-og indholdsbeskrivelser for skolefritidsordninger[2],
fremgår det ligeledes af § 4, stk. 2, at skolefritidsordningen i sin
målbeskrivelse skal beskrive i hvilket omfang og på hvilken måde, de vil gøre
en målrettet indsats for børn med særlige behov eller forudsætninger. Ud over at inklusionsbegrebet er indskrevet i den danske lovgivning, og Danmark herved forholder sig etisk i forhold til det, at individer sættes udenfor fællesskabet med risiko for social marginalisering, så ligger der også en politisk og økonomisk interesse i, at ingen sættes udenfor det fællesskab, der bidrager til at forbedre samfundets sammenhængskraft (Madsen i Pedersen, s. 27). Da pædagogen løfter en samfundsmæssig opgave, hvor inklusion er indskrevet i lovgivningen, så skal den pædagogiske indsats stræbe mod at skabe et inkluderende og anerkendende miljø, hvor der er fokus på barnets ressourcer fremfor fejl og mangler.
Center for inklusion og diversitet beskriver den pædagogiske definition på inklusion som:
”Inklusion er et pædagogisk princip, der handler om, at alle børn - uanset deres særlige behov eller forudsætninger - har ret til at deltage aktivt i uddannelse, sociale fællesskaber og samfund”.[3]
Man ved, at mennesker udvikler sig i samspil med andre, så er det en vigtig parameter for børnenes udvikling, at de er en del af et meningsgivende fællesskab (Jensen & Juul, s.122). Man ved ligeledes, at social trivsel og lyst til læring hænger tæt sammen.[4]
I dag er der flere og flere børn der får en diagnose og samtidig ligger der en forventning om, at alle børn skal kunne rummes i dagtilbud og skoler. For at dette kan lade sig gøre kræver det en udvidelse af normalitetsbegrebet, så forskellighed bliver idealet (Stuve, s. 25). Fokus skal flyttes fra individet til fællesskabet, så det er fællesskabet, der eksempelvis har brug for støtte og ikke individet (Struve, s. 26). Dilemmaet for pædagogen bliver således at varetage det enkelte barns behov samtidig med at der udvises hensyn overfor fællesskabet.
For at pædagogen kan
arbejde inkluderende er det en forudsætning at vedkommende arbejder med
vidensdeling. Barnets bevægelse fra en arena til en anden arena flere gange i
løbet af en dag gør denne vidensdeling særlig vigtig. Det er således en
tværfaglig proces at arbejde inkluderende.
Pædagogens opgave i det
inkluderende arbejde er at skabe mulighed for at barnet indgår i sociale
fællesskaber i et anerkendende miljø. Pædagogen skal skabe mulighed for
individuel læring, hvor der er fokus på barnets ressourcer og potentiale
fremfor fejl og mangler (Struve, s. 35). I arbejdet med barnet skal pædagogen
med sin faglighed have øje for de faldgruber, der eksister i form af
kategorisering og stigmatisering.
Pædagogen skal have
fokus på at skabe fællesskaber som alle føler sig som en positiv del af, ikke
kun som tilskuer men som deltager. Alle skal høres og alle skal have mulighed
for at få et udbytte af aktiviteten/processen (Struve, s. 34). Pædagogen skal
være katalysator i processen, hvor børnene skal få øjnene op for hinandens
kvaliteter/ressourcer og lære af hinanden.
De didaktiske
overvejelser i et inklusionsperspektiv skal opbygge formål, mål og indhold
således at ingen børn kan undgå at deltage aktivt og alle børn skal opleve sig
som social inkluderet (Struve, s. 36) og respekteret af andre.
Litteraturliste:
Høyer, Bodil
& Hamre, Bjørn (2008): Pædagoguddannelsen på tværs, København, FrydenlundJensen, Helle & Juul, Jesper (2002), Pædagogisk relationskompetence, 3. udgave,
København, Forlaget Apostrof
Pedersen, Carsten (2009): Inklusionens pædagogik, Kbh., Hans Reitzels forlag
Struve, Kaj (2009): Inklusion-ideal og virkelighed, Kbh., VIASystime
[1]http://pub.uvm.dk/1997/salamanca.pdf,
Salamanca-erklæringen fundet på Undervisningsministeriets hjemmeside den 11.
maj 2012[2]
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=125621,
Bekendtgørelse om krav til indholdet af mål- og indholdsbeskrivelser for
skolefritidsordninger, fundet på retsinformations hjemmeside den 11. maj 2012
[3] http://www.ucc.dk/omucc/aktuelt/magasin/nr.4-inklusion/142300.html, fundet på Center for inklusion og diversitets hjemmeside den 11. maj 2012.
[4] http://www.emu.dk/sem/stu/debat/profilen/Per_schultz_elevtrivsel.html, artikel om trivsel i folkeskolen af Per Schultz Jørgensen fundet den 11.maj 2012
[3] http://www.ucc.dk/omucc/aktuelt/magasin/nr.4-inklusion/142300.html, fundet på Center for inklusion og diversitets hjemmeside den 11. maj 2012.
[4] http://www.emu.dk/sem/stu/debat/profilen/Per_schultz_elevtrivsel.html, artikel om trivsel i folkeskolen af Per Schultz Jørgensen fundet den 11.maj 2012
Jeg ved ikke om lovgrundlaget skal med, men hvis ikke fjerner vi det bare når vi skriver rapporten. Jane
SvarSlet