Spejling
Notater fra bogen ” Miljøterapi med børn og unge”
Del 1: Spejling i miljøterapi s. 26
”En spejling minder om en tolkning, men en tolkning drejer sig traditionelt om at gøre noget ubevidst bevidst. En spejling kan derimod godt angå bevidste tanker og følelser, som barnet blot ikke viser. I andre tilfælde sætter en spejling ord på noget helt nyt, som hverken ubevidst eller bevidst var til steder i barnet i forvejen. ”
Del 1: Spejling og kultur s. 28
Notater fra bogen ” Miljøterapi med børn og unge”
Del 1: Spejling i miljøterapi s. 26
”En spejling minder om en tolkning, men en tolkning drejer sig traditionelt om at gøre noget ubevidst bevidst. En spejling kan derimod godt angå bevidste tanker og følelser, som barnet blot ikke viser. I andre tilfælde sætter en spejling ord på noget helt nyt, som hverken ubevidst eller bevidst var til steder i barnet i forvejen. ”
Del 1: Spejling og kultur s. 28
”Spejling forudsætter at den voksne kan leve sig ind i barnet og ønsker at hjælpebarnet, når det er i vanskeligheder.”
Min tolkning: Spejling er fx hvis et barn føler sig utrygt at den pågældende person fx pædagogen også trækker sig tilbage i stedet for at presse barnet til det, det ikke har lyst til. Fx hvis barnet søger væk fra pædagogen skal pædagogen ikke med ord sige: ”hold nu op med det pjat”, - eller ”hvad er der i vejen”? Pædagogen skal blot trække sig i mødet og afvente at barnet finder ud af at situationen er okay og barnet acceptere pædagogen når det er klar.
Notater fra bogen ”Sunde børns problemer”
kap. 1 s.20
”I spejling er der tale om formodninger, hvis holdbarhed undersøges ved at man prøver dem af og vurderer reaktionen. Spejling kan betragtes som en kvalificeret form for gætteri der er nødvendig for at barnet udvikler en sund psyke og efterhånden får ord for sine indre tilstande.”
s. 22 Min tolkning: Spejling er fx hvis et barn føler sig utrygt at den pågældende person fx pædagogen også trækker sig tilbage i stedet for at presse barnet til det, det ikke har lyst til. Fx hvis barnet søger væk fra pædagogen skal pædagogen ikke med ord sige: ”hold nu op med det pjat”, - eller ”hvad er der i vejen”? Pædagogen skal blot trække sig i mødet og afvente at barnet finder ud af at situationen er okay og barnet acceptere pædagogen når det er klar.
Notater fra bogen ”Sunde børns problemer”
kap. 1 s.20
”I spejling er der tale om formodninger, hvis holdbarhed undersøges ved at man prøver dem af og vurderer reaktionen. Spejling kan betragtes som en kvalificeret form for gætteri der er nødvendig for at barnet udvikler en sund psyke og efterhånden får ord for sine indre tilstande.”
Forældre spejler ofte deres børn ved at sige til deres barn der skal i seng: ”du er træt nu”
” I spejling accepteres barnet som det er, når det reagerer mod at blive afbrudt i legen.”
Det matriale jeg har læst indtil nu har man kun set spejling i forholdet mellem barn og forældre. Jeg har snakket med bibliotekaren og min mor, og de mener begge at de samme "spilleregler" gør sig gældende i mødet mellem "barn til barn". Der er umildbart ikke noget litteratur som handler om at børn spejler sig i hinanden - men nu læser jeg lidt videre og ser hvad det kommer frem :)
SvarSlet