Teori til stoledans
Moser og Herskinds model ”blomsten”
Stoledans, inkluderende:
Sociale dimension:
Samarbejde, opmærksom på hinanden, at lytte, følge et aftalt regelsæt, aflæse
hinanden.
Den fysiske- og
sansemotoriske dimension: Lære sin egen og andres krops muligheder og
begrænsninger at kende. Forståelse for kroppens funktion, stimulation af
sanser.
Den kognitive og
emotionelle dimension: strategi og vurdering i forhold til hvilken stol man
skal sætte sig på. Berøring, spænding i legen, skal handle og træffe valg for
at sætte sig, glæde ved at samarbejde og at det lykkedes. Trivsel og glæde ved
legen og det at være i en del af et fællesskab. (Jens-Ole Jensen, s. 17-18)
Primærsanser:
Vestibulær sansen bliver
stimuleret ved at de skal løbe rundt om stolene, balance.
Taktilsansen
stimuleres ved at de skal røre ved hinanden, underlaget, som er trægulv er
hårdt stimulerer taktilsansen, lære omverdenen at kende.
Kinæstesisansen
stimuleres når de sætter sig og rejser sig, og når de løber. Når de skal holde
ved hinanden. Præcise bevægelser i forhold til hinanden, forståelse for rum og
retning, muskelspænding(muskel tonus) bevidst balance.
Sekundærsanser:
Synssansen og høresansen stimuleres og anvendes. Lytte til
musikken og hvornår den stopper.
Grundmotorikken stimuleres ved løb, gang, sidde.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar